mandag den 9. juni 2008

Den mobile udvikling

Der var engang...
...hvor det var nok at stå i telefonbogen når man som virksomhed skulle gøre sig synlig overfor potentielle kunder.

Med udbredelsen af Internettet og særligt udbredelsen (og næsten standardiseringen) af Google som søgemaskine, kan man knap kalde sig for seriøs erhvervsdrivende, uden at have en hjemmeside - for hvem slår egentlig op i en telefonbog nu til dags?

Næste skridt omfatter uundgåeligt hjemmesider tilpasset til mobiltelefoner, pda'er og andre mobile håndsæt.

Så potentielle kunder kan fange dine nyheder, kontaktinformationer, mm. mens de er på farten.

Endnu en kanal
Udviklingen introducerer endnu en salgs- og markedsføringskanal som virksomheder i alle størrelser før eller siden er nødt til at forholde sig til.

Ligesom nødvendigheden af at blive set, og ikke mindst kunne findes, motiverer virksomheder til at sætte hjemmesideudvikling på budgettet, vil udvikling af mobile hjemmesider og tjenester også blive en del af den moderne virksomheds budget.


Hvordan bliver man set på det mobile net?
Næste issue med et mobilt (og unægteligt begrænset) net, er hvordan man markedsfører sig.

Der findes ganske vidst Google for mobile devices, men med hensyn til markedsføring kan man ikke i samme omfang benytte bannerreklamer og søgeoptimering.

Startportaler tilbydes og præinstalleres i mange tilfælde allerede idag af de fleste teleselskaber.

Således vil abbonnenter hos Sonofon møde Sonofon's startportal når de kobler sig på det mobile Internet, og de bliver her eksponeret for en række links og bannere.

Den løsning bruges allerede i stort omfang, bl.a. de pionærvirksomheder der allerede på nuværende tidspunkt oplever en kæmpe vækst i antallet af besøgende på deres mobile websites, som det fremgår af artiklen fra Mobilsiden.dk.

En anden mulighed er at push'e url'er via SMS eller Bluetooth.

Man kunne forstille sig at man modtager et link til rejseplanen via Bluetooth når man træder ind på banegården, eller man som en del af en nyhedstjeneste modtager en sms med et link til nye artikler man er skrevet op til.

Fremtiden er her
Som tidligere nævnt, er flere og flere virksomheder igang med at gøre sig synlige på det mobile net. Det er naturligvis ikke til at spå om hvornår det for alvor slår igennem, men mon ikke det er værd at have de mobile muligheder i baghovedet næste gang du skal opdatere dine kommunikationskanaler?

Ingen kommentarer: