torsdag den 10. juli 2008

Er vi utrygge ved at betale med mobilen?

En ny global undersøgelse foretaget af analysebureauet Unisys Corporation viser, at 71% af alle forbrugere ikke overvejer at bruge deres mobiltelefon til bankoverførsler eller til indkøb online. Undersøgelsen er baseret på en stikprøve af 13.296 forbrugere fra hele verden, hvor de blandt andet er blevet spurgt om deres mobilvaner, og om hvor sikre de føler sig, når de udfører online-transaktioner på mobilen.

En gammel plade med nyt cover
Resultatet fra undersøgelsen lyder unægtelig som en gammel grammofon plade, som vi lyttede til ved udgangen af sidste årtusinde - nemlig i forbindelse med e-handel? Spoler vi tiden tilbage til slutningen af 90’erne, var det e-handel, der gav anledning til selv den samme utryghed vedrørende sikkerhed og beskyttelse af personlige oplysninger, som m-handel nu ligger under for. Efterhånden som brugerne er blevet sikret gennem lovgivningen og har opnået større indsigt i e-handel, er usikkerheden ligeså småt forsvundet blandt de, som ofte benytter internettet til handel. Der er dog stadig væsentlige forskelle i oplevelsen af ulemper ved internethandlende og ikke-handlende.

Kun 9 % af de adspurgte bruger i dag mobiltelefonen til kreditkortbetalinger, pengeoverførsler eller indbetalinger. Undersøgelsen viser, at tyskerne er mest fremme i skoene, hvad angår brugen af mobilen til pengeoverførsler, hvor 21 % af de adspurgte flittigt anvender mobiltelefonen til sådanne formål. Til sammenligning anvender kun 1 % af englænderne mobilen til samme formål.

Sikkerheden skal være i top
Michael Hjalsted, nordisk chef for Unisys, mener, at mobile betalinger kan medføre store indtægter for udbyderne, men kun når forbrugerne er blevet overbevist om, at sikkerheden ved transaktionerne lever op til eller overstiger friheden ved at bruge mobile enheder. Det samme billede sås i sin tid ved internethandel.

Men er vi allerede ikke så småt ved at vænne os til mobiltelefonen kan mere end at ringe og sms’se og dermed styrke vores tillid til, at sikkerheden har fulgt med udviklingen? Børn og unge køber ringetoner, spil og baggrundsskærme som aldrig før, mens andre surfer på det mobile internet som aldrig før. Flere virksomheder kommer dagligt frem i søgelyset med en mobil-version af deres site. F.eks. har internettjenesten Kelkoo lanceret en prissammenligningsguide nu også udformet til mobilen, hvilket betyder, at man nu ikke længere behøver at vente til, man kommer hjem for at finde ud af, om varen kunne fås billigere et andet sted.

Analysehuset Gartner lavet en undersøgelse, der viser, at antallet af mobile betalinger er i kraftig stigning på verdensplan. Ved udgangen af 2008 er der en forventning om 33 mio. brugere på verdensplan, der foretager betalinger med mobilen –med flertallet baseret i Asien-Stillehavsregionen.

Efterhånden som mulighederne for mobil betaling opstår, vil folk formentlig også vænne sig til at bruge mobilen til bankoverførsler og indkøb – ligeså vel som vi har taget internethandel til os. Som ved alt andet teknologi kræver mobile betalinger også tilvænning samt en forsikring overfor den enkelte forbruger om, at sikkerheden er i top.

Ingen kommentarer: