torsdag den 30. oktober 2008

Målrettet markedsføring over mobilen

Forestil dig, at den næste sms i din inbox stammer fra din lokale stamcafé, der tilbyder dig rabat på 15kr. på deres nyeste produkt ved fremvisning af sms’en næste gang, du besøger stedet. Eller hvad med en mængde rabat på Big Mac-burgere næste søndag, når du alligevel står på McDonald’s med tømmermænd?

Mobil marketing i Danmark er stadig et forholdsvist nyt fænomen, der for de fleste virksomheder vedkommende begrænser sig til udsendelse af sms omhandlende konkurrencer, nyheder eller lignende. Samtidig sætter lovgivningen grænser for, hvad der rent praktisk er muligt, da forbrugeren selv skal give samtykke til modtagelse af informationerne. Samtidig er mobil markedsføring kommet lidt skævt fra start med utilsigtede kampagner rettet mod masserne, som er blevet opfattet som spam. De fleste af os har modtaget tilfældige tilbud, som vi med lynets hast har slettet igen. Et irritationsmoment for mange, da man måske ikke altid lige får afmeldt disse sms’ser igen

Alligevel vurderes potentialet for mobil markedsføring højt på det europæiske marked. Ifølge analysehuset Jupiter Research står mobil markedsføring overfor en betydelig vækst i de kommende år. I 2012 vurderes markedet til at have en værdi af 1.3 milliarder euro – eller 9.7 milliarder danske kroner.

En af mange løsninger inden for mobil markedsføring kunne f.eks. være mobile rabatkuponer, som er vidt udbredt i USA. [www.cellfire.com] En mobil rabatkupon fungerer som en hver anden rabatløsning, hvor man ved fremvisning af kuponen kan opnå en rabat ved købet af et produkt eller en service.

Fordele for begge parter
Kuponerne nu bliver sendt over telefonen, som forbrugeren har med sig, når vedkommende er ude at handle, på café med veninderne el. lign. Kuponen kan således ikke blive glemt i stakken af reklamer. Samtidig har det en række fordele for virksomheden bag mobile rabatkuponer. Rabatkuponerne kan forøge trafikken i deres butikker samt gøre nye brugere til loyale konsumenter ved at lade dem prøve produkter/services næsten gratis og giver dem adgang til at få opbygget databaser med kunde-information, som giver dem mulighed for at spore købet til den enkelte forbruger. De mobile rabatkuponer gør ydermere virksomheder i stand til at kommunikere med deres forbrugere uanset, hvor de befinder sig, da telefonen altid ligger i lommen på forbrugeren uanset, hvor vi befinder os.

De mobile rabatkuponer har hver en unik kode, som ved indlevering bliver scannet og herefter ikke kan bruges igen. SMS-markedsføring er dog ikke anderledes end alle andre former for markedsføring, idet det stadig drejer sig om at kende sin målgruppe og stile sin markedsføring mod det rette publikum for at undgå de velkendte spam sms’ser.

Fænomenet er velkendt i udlandet, men herhjemme har ikke set meget til rabatkuponer på mobilen trods de fordele, der eksisterer både for forbruger og virksomheder. Med tiden kunne man vel også sagtens forestille sig, at loyality-cards, som optager plads i pungen, kunne overføres til mobilen – det er vel kun et spørgsmål om tid.


Kilder
Cellfire: http://www.cellfire.com/
Erhvervsbladet www.erhvervsbladet.dk/article/20080806/news04/708050050/
Mobile Marketer: www.mobilemarketer.com/cms/news/commerce/816.html

Ingen kommentarer: